Onbekend deel van de ooit legendarische Zijderoute, Turkmenistan. Tijdens deze 13 daagse individuele reis trekken eeuwenoude steden, ruige bergkammen en weidse landschappen aan je voorbij!

Dag tot dag Overnachtingen
1 t/m 2 Ashgabat 2 nachten hotel
3 Nokhur 1 nacht (homestay)
4 Balkanabat 1 nacht hotel
5 Turkmenbashi 1 nacht (vlucht)
6 Dashoguz 1 nacht hotel
7 Darwaza 1 nacht tentje
8 Ashgabat 1 nacht
9 t/m 10 Mary 2 nachten (vlucht)
11 t/m 12 Ashgabat 1 nacht hotel

Vertrek dagelijks

 

Individuele reis, langs pleisterplaatsen aan de Zijderoute.

Over een afstand van 8000 kilometer werd eeuwenlang stof getransporteerd van het Chinese Xian naar het Turkse Constantinopel. De karavanen doorkruisten Centraal-Azië afwisselend door de dorste woestijnen en over de hoogste bergen. Dit rijke verleden en de ontwikkelingen die Turkmenistan heeft meegemaakt na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, zijn de basis van deze reis die voert door een land dat wellicht ’s werelds grootste gasvoorraad bezit. Er is hier decennia goed verdiend en de vorige president, de megalomaan Turkmenbashi, heeft dat graag willen tonen. De reissom is gebaseerd op boeking in de goedkoopste vliegtuigklasse en de hotels (een mix van 3* en 4*) worden geboekt op basis van logies met ontbijt. De maaltijden bij de krater zijn inclusief.

  • Vertrek
    Terug
    Prijs
    Personen
     
  • Vertrek
    Terug
    2.645,00
    Per Persoon
     
    Nog boekbaar?8

Inbegrepen:

Vlucht, luchthaventax, binnenlandse vluchten, hotels met ontbijt, 2 diners, 2 lunches, alle vervoer, excursies, diensten meereizende gids, Nederlandse organisatie en dekking SGR en Calamiteitenfonds.

Niet inbegrepen:

Visum, verzekering, fooien, entrees, boekingsbijdrage etc.

Eénpersoonskamertoeslag € 240,- *
Boekingskosten € 20,- per factuur
Zakgeldindicatie $ 400,- voor de hele reis

 

Visum:

Het visum verkrijgbaar bij aankomst, op grond van invitatie (Rosetta zal hier zorg voor dragen).


Vluchtschema:

Gevlogen wordt met Turkish Airlines, of vergelijkbare maatschappij. Tijden binnenlandse vluchten zijn nog niet bekend. Vliegen vanaf Brussel is ook mogelijk. (onder voorbehoud)

Heen:

TK1958 Amsterdam – Istanbul 14:15 – 18:50
TK322 Istanbul – Ashgabat 21:10 – 02:45

Terug:

TK325 Ashgabat – Istanbul 06:40 – 08:45
TK1957 Istanbul – Amsterdam 10:40 – 13:15

 VLUCHT NAAR ASHGABAT

Vlucht van Amsterdam naar de hoofdstad van Turkmenistan: Ashgabat. De maatschappij waarmee gevlogen wordt is Turkish Airlines, de vlucht heeft een stop-over in Istanboel. Het is ook mogelijk dat er gevlogen wordt met Lufthansa, in dat geval is er een overstap in Frankfurt. Aankomst in de vroege ochtend. De vele gekleurde schijnwerpers op de talloze witte gebouwen roepen de sfeer op van Los Vegas.

ASHGABAT

City tour Ashgabat een dag uit het leven van deze deze bijzondere stad. En Engels sprekende lokale gids laat je Sovjet architectuur met Dubai-achtige uitstraling zien, met veel fonteinen en bladgoud. Hoog boven de stad prijkt het door de vorige president geplaatst gouden beeld van hemzelf de ‘Vader der Turkmenen’. Het beeld staat op een hypermoderne stalen toren en draait met de zon mee. Een lift brengt je tot aan de voet hiervan.  Op een grote marmeren rots, staat sinds heel recent (juni 2015) een nieuw 21 hoog  beeld van een steigerend paard dat bereden wordt door een man in cape gehuld met tulband. Die ruiter is de huidige president van Turkmenistan en de rots staat voor Asjchabad, de hoofdstad van de Centraal-Aziatische oliestaat. Het beeld is het eerste van de huidige president van Turkmenistan: Goerbangoeli Berdimoechamedov. Een nog relatief bescheiden beeld, want de stad is bezaaid met beelden van zijn voorganger en 'president voor het leven'. Je zult beiden nog vaak tegenkomen! Je bezoekt ook het ruim opgezette  Nationaal Museum, en je krijgt ook een ander deel van deze, in een toestand van grootheidswaanzin, gebouwde stad te zien. Ruime pleinen, paleizen, monumenten en moskeeën. Geen enkel bouwwerk is van vóór de grote aardbeving van 1949. Veel gebouwen zijn na 1991 groots gebouwd en overtrokken met wit marmer en van vergulde koepels voorzien. De stad heeft als bijnaam ‘the white city’. Als slot is de 'Russische Bazaar', een naam die de lading volledig denkt, maar niet aangeeft dat het ook als een 'militair strategische locatie' wordt gezien (???). Je brengt de nacht door in deze bizarre stad.

 

HOMESTAY BIJ TURKMEENSE FAMILIE

Je verlaat de hoofdstad om in etappes aan de Kaspische Zee uit te komen. Is het een zee, of een meer? Het vervoer is per ruime 4x4 met naast de chauffeur nog plaats voor 3 personen. De tocht gaat deels door een weidse woestijnachtige vlakte en over hoge bergkammen van het Kopet Dag gebergte. Maar eerst is het tijd voor de Turkmenbashi moskee, de trots van het land. Het mausoleum dat de eerste president voor zichzelf heeft laten maken, ligt hier pal tegenaan. Moskee en tombe zijn uiteraard opgetrokken uit wit marmer en de koepels zijn van goud. Ook zie je de Geok Tepe Moskee, de herdenkingsmoskee uit 1998. Gezwommen kan er deze dag ook, onderweg kom je langs een 'overdekt meer', een prima plek om de rit te onderbreken. Verder, via Kowata naar het geïsoleerde en hooggelegen plaatsje Nokhur. Je vindt hier een gemeenschap met een geheel eigen levenswijze die we op zullen zoeken, de lokale gids kan daarbij als tolk fungeren. Het dorpje heeft ook een bijzonder kerkhof waar de graven met grote berggeitenhoorns zijn opgesierd. Bij een Turkmeense familie breng je uiteindelijk de nacht door (home stay, voor lokale spijs en drank wordt uiteraard gezorgd).

 

NAAR BALKANABAT

Deze dag brengt de stoere terreinwagen je na een flinke rit over een minder goed begaanbare weg langs de Kopet Dag bergen, naar Balkanabat en uiteindelijk over het Balkan gebergte naar de Yangyikala Canyon. Off road de nodige stops, om de benen te strekken en te genieten van wonderbaarlijke vergezichten. Dit is een onbekend deel van de Zijderoute maar ook hier trokken de karavanen ooit van Oost naar West en van West naar Oost. Restanten van een vroege moskee en verspreide mausolea getuigen van een rijk verleden. Overnachting in een comfortabel hotel in Balkanabat.

 

 VIA YANGYKALA NAAR TURKMENBASHI

Via de Balkan Mountains  met overweldigende vergezichten rijden we verder. Halverwege worden de auto's gestald en om het gebied in je op te kunnen nemen. Ook krijg je de unieke canyons van Yangykala te zien. Landschappelijk één van de hoogtepunten van de reis. Deze geologische plaats hoort thuis op de lijst van het werelderfgoed van UNESCO. Eens maakte dit gebied deel uit van de oceaan, het water heeft een diepe groef gemaakt in het kalkachtige plateau waardoor de rotsachtige lagen in de scheuren zichtbaar zijn geworden. Je ziet steile kliffen en overhangende rotspartijen met  kleurige kalkafzettingen. We nemen ruim de tijd voor een wandeling over dit in miljoenen jaren door afzetting van schelpdieren en koralen gevormde kartlandschap.

Gegeten wordt in het intieme, pelgrimsoord van het Gozli Ata complex. Nog dagelijks komen pelgrims naar deze bijzondere locatie om inspiratie op te doen bij het mausoleum van Hassan Ata Asyky Gozli Ata, een soefi-heilige uit de 12e eeuw. Bij een bezoek hoort dat je voedsel mee neemt, dat je met anderen kunt delen. Zo is er altijd voldoende voedsel. Dan is het tijd voor het laatste traject naar de Kaspische Zee. Aankomst Turkmenbashi.

 

TURKMENBASHI

Het comfortabele Kerwen Hotel in Turkmenbashi beschikt over dito ontbijtbuffet, een goede start van deze dag waarop we aan het eind van de middag een vlucht van ongeveer 5 kwartier nemen naar Dashoguz, dicht tegen de grens met Oezbekistan. Tot die tijd heb je gelegenheid deze middelgrote Turkmeense stad eigen te maken, of wie daar de voorkeur aangeeft, de kans het water van de Kaspische Zee van dichtbij mee te maken. Het hotel in Dashoguz, waar je later op de dag incheckt is recent geopend, en van de nodige comfort voorzien.

 

 KARAKUM WOESTIJN

Op weg naar de ruïnes van Konye Urgench. In dit deel van het land, één van de vroegere delta gebieden van de Amu Darya rivier, die in de oudheid als Oxus bekend stond, wonen veel Oezbeken. Ooit vormde dit gebied een eigen staat, het Khorezmische Rijk. Te midden van de bakstenen funderingen van een groot aantal ruïnes staat de façade van het Turabeg Khanym Mausoleum, een indrukwekkend bouwwerk, rijk gedecoreerd met geometrische patronen en vol symboliek. UNESCO had het goed gezien om dit prachtige geheim van de Zijderoute op haar lijst te zetten. In de 12e eeuw was deze oase een belangrijke plaats aan de noordelijke zijderoute. Moskeeën, medressa’s en bibliotheken werden er gebouwd en de stad groeide al snel uit tot één van de mooiste steden in Centraal-Azië. Het mausoleum is uit een latere periode en is gebouwd als familiegraf van de dynastieke heersers van de Gouden Horde nomadengroep. Tegenover het mausoleum staat een 67 meter hoge minaret. Verder vind je op deze site overblijfselen van een karavanserai en verschillende mausolea, waaronder dat van Nejameddin Kubra, een dichter en belangrijke soefi-meester van de Naqshbandi Orde. Je stapt opnieuw in een terreinwagen en verlaat na enige tijd het asfalt om de Karakum woestijn in te trekken en voor één nacht een tentje op te zetten bij de sinds 1971 brandende gaskrater. We arriveren tegen de schemering en het brandend gasreservoir zal dienen als baken in een overweldigend woestijnlandschap.

 

VIA NISA NAAR ASHGABAT

Na een ontbijt op deze bijzondere locatie, wordt het tentje ingepakt en start de chauffeur de 4x4 voor de rit naar Ashgabat. Je neemt niet de kortste route wat voor je incheckt in het hotel bezoek je de opgravingen van Nisa.(ook als Parthaunisa bekend). Nisa wordt beschouwd als de plaats van de centrale overheid tijdens het Rijk van de Parten (circa 250 voor Chr.)  Opgravingen hebben een mausoleum en heiligdom blootgelegd. Ook zijn er talloze gebruiksvoorwerpen opgegraven, waarvan het bekendste de ivoren rhytons (sierlijk gedecoreerde drinkbeker), die in het Nationaal Museum zijn tentoongesteld. In Ashgabat aangekomen kun je nog een stoeterij van Akalteke paarden bezoeken. Deze paarden worden in Turkmenistan gefokt en zijn wereldwijd erg gewild. Niet vreemd dus dat de paarden met de nodige trots worden getoond.

 

 PER TREIN NAAR MARY

Na een ontbijt wordt je naar het station gebracht voor een comfortabele treinreis naar Mary. Reizen per trein is een van de beste manier om met de mensen kennis te maken. Mary wordt  de uitvalsbasis voor het bezoek dat je morgen gaat brengen aan Merv. Het heeft ook een museum met een goed gedocumenteerde selectie, per zaal, van met name archeologische vondsten in Merv en Gonur Depe. Maar er zijn ook zalen met recenter erfgoed, zoals kleding en wapens. De president heeft hier zelfs een zaal, die helemaal met materiaal over hem is ingericht.

 

 MERW

Tijd voor de restanten van Merv, de derde UNESCO site van het land. Nu een minder bekende plaats aan een tak van de Zijderoute maar ook dit was een stad waar met balen beladen kamelen de straten onveilig maakten, gehandeld werd en valuta’s werden gewisseld. Het  was een belangrijke pleisterplaats op genoemde handelsroute die van Xian naar Constantinopel liep. Merw was zelfs een plaats die Damascus, Baghdad en Cairo beconcurreerde als centrum van de islam. Deze archeologische site bestrijkt een enorme oppervlakte en is in gezelschap van een gids het best te waarderen. Het feodale paleis van Kyz Kala is één van de meest opvallende stenen gebouwen, het was in gebruik van de 7e tot 10e eeuw. De stad is meerdere malen verwoest en herbouwd, de gids toont de verschillende lagen. Overeenkomst is er met het legendarische Troje. Dat ligt echter tussen heuvels en is omgeven met groen, hier ben je omringd door woestijn en is het grootste deel van de site te vinden onder het zand. Helaas werd er vooral met leem gebouwd, om die reden moet je ook een beroep doen op je fantasie. Als dat lukt heb je een bijzondere ervaring en is het gevoel dat je hebt bij deze vergeten stad. Je rijdt terug naar Mary waar we je de nacht doorbrengt.

 

 VLUCHT NAAR ASHGABAT

Een binnenlandse vlucht brengt je terug naar Ashgabat. De rest van de dag resteert voor deze bijzondere stad. Sovjet architectuur met Dubai-achtige uitstraling en vele fonteinen, het speeltje van de vorige president. Hoog boven de stad prijkt een door hem zelf geplaatst gouden beeld van deze ‘Vader der Turkmenen’. Het beeld staat op een hypermoderne stalen toren en draait met de zon mee. Een lift brengt je aan de voeten hiervan. ’s Avonds is het tijd voor een laatste shaslick.

 

 VLUCHT NAAR AMSTERDAM

Vroege transfer naar het International Airport Ashgabat voor de vlucht terug. Het vliegveld ligt op ongeveer 10 kilometer van het stadscentrum.

Vervoer

Tijdens deze reis maken we vooral gebruik van terreinwagen met vaste chauffeurs. Verder zijn er twee binnenlandse vluchten. De trajecten Turkmenbashi – Dashoguz en Mary – Ashgabat worden gevlogen met de Turkmeense vliegtuigmaatschappij.

Accommodatie

Je verblijft over het algemeen in toeristenklasse hotels, ***. Er is één overnachting bij een familie (home stay), en één nacht in een tentje in de woestijn. Houd er wel rekening mee dat in Turkmenistan niet dezelfde maatstaven gelden als in Nederland. De hotelkamers hebben minimaal een eigen douche/toilet en airconditioning. Er wordt één nacht in tentjes gekampeerd. Matrasjes en dekens zijn aanwezig.

Eten

De reis is inclusief ontbijt. 2 lunches en 2 diners zijn inbegrepen. Lunchen doen we soms onderweg in overleg met de reisbegeleider. Voor het avondeten wordt er meestal een suggestie gedaan voor een bepaald restaurant, over het algemeen kan in de hotels ook gegeten worden.

Programma

Het programma wordt zoveel mogelijk aangehouden als is aangegeven; het kan echter voorkomen dat er toch afwijkingen zijn b.v. dat een programma onderdeel in de middag wordt afgewerkt i.p.v. in de ochtend, of op een andere dag. Soms zijn deze wijzigingen pas tijdens de reis bekend, een enkele maal al voordat de reis begint. Van wezenlijke wijzigingen die bekend zijn voor de reis wordt van te voren melding gemaakt.

Reisleiding-gids

Er wordt een Engels meereizende gids aangevraagd. Het kan zijn dat je heel de reis dezelfde persoon hebt, maar het is ook mogelijk dat dit wisselt. Soms is de chauffeur tevens gids.

Reisdocumenten

Je paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn bij vertrek uit Turkmenistan. Het visum wordt in Nederland door Rosetta Reizen geregeld. Formulieren hiervoor worden tijdig toegestuurd, het paspoort hoeft niet voor de reis worden opgestuurd. Op het vliegveld van Ashgabat krijg je bij aankomst een visum-stempel in je paspoort. Ongeveer een week voor vertrek wordt het e-ticket toegestuurd.

Excursies

Entrees zijn niet bij de totaalsom inbegrepen, de kosten hiervan zijn echter te verwaarlozen.

Klimaat

De Karakumwoestijn beslaat het grootste gedeelte van het land, dus moet er rekening worden gehouden met extreme temperaturen. In de zomer zijn de temperaturen zeer hoog, maar door de lage luchtvochtigheid is die hitte tamelijk goed te verdragen. In de winter kan het streng vriezen. ’s Nachts koelt het bijzonder sterk af, extreem laag, ook in de laagvlakten. Tussen oktober en mei kunnen er regenbuien voorkomen. In de zomermaanden is dat heel af en toe het geval. Bekijk deze website voor het weerbericht: http://www.weeronline.nl/Azie/Turkmenistan/106.

Gezondheid

Vaccinaties zijn niet verplicht. Wie absoluut geen risico wil nemen wordt vaccinaties DTP, tyfus en Hepatitis A aangeraden. Vaccinaties en informatie hierover zijn te verkrijgen bij een lokale GGD of bij de eigen huisarts. Voor een advies per land kun je deze site bekijken www.lcr.nl. Vooral in de zomer verlies je veel vocht door transpiratie, in combinatie met reizigersdiarree kan dit uitdroging veroorzaken. Aangeraden wordt om altijd een fles water bij je te dragen en zo vaak mogelijk te drinken.

Bagage

Kan het best mee genomen worden in een niet té grote koffer, rugzak of handzame tas. Naast je normale reisbagage (max. 20 kilo) en een reisgids over Turkmenistan verdient het aanbeveling de volgende artikelen mee te nemen:

* paspoort + paspoortkopie
* geldbuidel (b.v. voor op de heup, of onder je kleren)
* zonnebril, iets voor op het hoofd tegen de zon, zonnecrème
* oordopjes (vooral in de grote steden veel lawaai)
* wekker
* zaklamp, reserve batterijen
* zakmes
* imodium (anti-diarree-middel) en/of entosorbine
* ORS (tegen uitdroging)
* pilletjes tegen reisziekte (bv. primatour)
* keeltabletten (airconditioning slaat op de keel)
* reisverzekering + kopie van de polis!!
* EHBO-spulletjes
* muggenolie
* lakenzak (kampeernacht)
* slippers (douche)
* extra batterijen voor foto/film apparatuur
* adapter
* eventueel iets ter vermaak tijdens de langere reisdagen (boek, muziek, etc.)
* (warme) trui/vest/jas; ’s avonds en ’s ochtends vroeg kan het fris zijn
* evt. regenjas, paraplu
* hoofddoek voor evt. moskee bezoek

Kleding

Anders dan wellicht in veel boeken over Turkmenistan vermeld staat, is het dragen van wijde en bedekkende kleding hier niet aan de orde en kun je je ‘gewone’ Europese kleding aan tijdens de reis. Laagjes kleding is handig. Korte broeken worden afgeraden en het is verstandig om als vrouw een hoofddoek mee te nemen voor eventueel moskeebezoek.

Geld

De munteenheid in Turkmenistan is de nieuwe Turkmeense manat (1 nieuwe manat = ca. € 0,27). Bekijk voor de actuele koers: www.oanda.com/convert/classic.  Het is verstandig om zowel cash Euro’s als (nieuwe) dollars mee te nemen. Je kunt vaak met dollars betalen, kleine coupures ($10 en $20) zijn handig. Dollars kunnen ter plekke worden gewisseld bij de banken. Er kan niet gepind worden. Natuurlijk bepaal je zelf voor een groot gedeelte hoeveel je uitgeeft, maar $400,- p.p. (voor 13 dagen) voor maaltijden, entrees en eenvoudige drankjes is misschien een indicatie. Het is handig om gezamenlijk een ‘fooienpot’ te maken. De ervaring heeft ons geleerd dat dit iedereen veel gemak oplevert.

Tijdsverschil

In Turkmenistan is het drie uur later.

Communicatie

Telefoneren kan in Turkmenistan voornamelijk in Ashgabat ook met een GSM. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je provider. Er is zeer beperkt internet.

Voltage

In Turkmenistan is het voltage 220 volt. Zie ook: http://electricaloutlet.org/type-c. Het is aan te raden een adapter mee te nemen.

Ramadan

Is voor deze bestemming niet van invloed.

Tot slot

We proberen alle reizen uit te voeren conform de verwachtingen die je redelijkerwijs van deze reizen mag hebben. Door de bestemmingen die wij aandoen hebben de reizen een avontuurlijk karakter. Dingen veranderen in de loop van het seizoen, visumregels worden aangescherpt, plotseling is er sprake van een onvoorziene belasting, toeslag, etc. Ook kennen we niet alle hotelkamers van de hotels die tijdens de reis gebruikt worden en weten we soms niet van te voren in welke bus gereden gaat worden. Zijn er feiten of dingen die tijdens de reis echt anders zijn dan je op grond van onze informatie mocht verwachten, laat dit dan duidelijk en tijdig, d.w.z. tijdens de reis aan ons weten,  Soms is er enkel sprake van miscommunicatie en kan er met weinig moeite een ‘probleem’ worden verholpen.

Literatuurlijst

Algemeen

* ‘Cultures of the world – Turkmenistan’, Mary Lee Knowlton,
* ‘The Silk Road’, Sven Hedin, Mass Market
* ‘Monuments of Merw’, Georgina Herrmann,
* ‘Inside Central Asia’, Dilip Hiro, Overlook Duckworth
* ‘Foreign Devils on the Silk Road’, Peter Hopkirk, University of Massachusetts Press
* ‘The Prehistory of the Silk Road’, Elena Kuzmina, University of Pennsylvania Press
* ‘The Silk Road: Two Thousand Years in the Heart of Asia’, Frances Wood

Romans & reisverhalen

*  ‘Chai Budesh? Anyone for tea?’, Joan Heron, Publish America
* ‘In de ban van Stempelstan’, Frank van Rijn, Elmar
* ‘Oostwaarts’, Robert D. Kaplan, Spectrum
* ‘Unknown Sands’, John W. Kropf, Dusty Spark Publishing
* ‘Silk Road to Ruin’, Ted Rall, NBM Publishing
* ‘Shadow of the Silk Road’, Colin Thubron, Vintage
* ‘The Lost Heart of Asia’, Colin Thubron, Harper Perenni

* ‘Chai Budesh? Tea Anyone?’, Joan Heron, Publish America Baltimore
* ‘Turquoise’, Wim van Ginkel en Els van Kuijk, Elmar, reisverslag
* ‘Het amulet van Samarkand’, Paperback
* ‘Zijdezacht zand’, Sandra Bakker, Gopher Publishers, reisverslag
* ‘In Centraal-Azië, een reis langs tradities en godsdiensten’, Linda Otter, Atlas

Reisgidsen

* ‘Cental Asia’, Lonely Planet
* ‘Turkmenistan’, Paul Brummel, Bradt Travel Guides
* ‘Silk Road’, Alan Palmer & Tony Haliday, Insight Guides
* ‘The Silk Roads’, Paul Wilson, Trailblazer
* ‘Turkmenistan entdecken’, Beate Luckow, Trescher Verlag
* ‘Zentralasien, Kunst Reiseführer’, Klaus Pander, Dumont